„Chanel’e” mēbeļu dizainā

Pirms trīs gadiem dizaineres Eilīnas Grejas (Eileen Gray) krēsls “Dragon Chair” tika izsolīts par $28 miljoniem, taču tā ir tikai daļa no stāsta..

Savas karjeras laikā maz pazīstamā, tomēr tā laika mākslas pazinēju kulta persona – Eilīna Greja (1878-1976) tiek uzskatīta par vienu no ievērojamākajām 20.gs. pirmās puses dizainerēm. Viņas vārds vienmēr saistīsies ar modernā dizaina dzimšanu – Eilīna Greja bija viena no Modernisma pionieriem, vienīgā sieviete izcilo jauno dizaineru starpā.

Eilīna Greja uzsāka savu mākslinieces karjeru, izgatavojot lakas izstrādājumus – salokāmus aizslietņus, paneļus, vēlāk gultas, grāmatu plauktus, galdus u.c. mēbeles. Viss radītais bija tikai viņas roku darbs, nevainojams līdz pat sīkākajai detaļai. Eilīna Greja savos darbos izmantoja galvenokārt melno, brūno un citu tumšo krāsu paleti, kas piešķīra tiem spēcīgu toņu harmoniju. Viņa bija pirmā, kura pārsteidza ar cauruļveida tērauda izmantošanu mēbelēs, kas tam laikam bija revolucionārs jaunums.

Šodien viņas radītie dizaini ir kļuvuši par klasiku. Pazīstamākie no tiem ir BIBENDUM CHAIR, TRANSAT CHAIR, S CHAIR, DAY BED, BRICK SCREEN, NON CONFORTISM, PETITE COIFFUSE, OCCASIONAL TABLE, MONTE CARLO..

Eilīna Greja nebūtu tik ievērojama personība Modernisma vēsturē, kādu mēs viņu zinām šodien, ja viņa būtu aprobežojusies tikai ar dizaineres darbību. Divdesmito gadu beigās Eilīna Greja pievērsās arhitektūrai un radīja jaunu arhitektūras formu. 1929. gadā kopā ar savu kolēģi un dzīves līdzgaitnieku – rumāņu arhitektu Žanu Badoviči (Jean Badovici), viņa uzcēla slaveno villu E1027 Dienvidfrancijā, Vidusjūras krastā ar skatu uz Monako piekrasti. Villa uzskatāma par arhitektūras avangarda šedevru, tā bija ļoti futūristiska tam laikam – vizuāli “izaugusi” no klints, ar plakanu jumtu, terasēm, lieliem logiem, kas sniedzās no pašas grīdas līdz griestiem ar pārsteidzoši funkcionālu plānojumu, iebūvētām Eilīnas Grejas pašas radītām mēbelēm, piemērotām konkrētai vietai un vajadzībai, pārdomātām līdz detaļai.
Villas vārdā Eilīna Greja nosauca arī vienu no visvairāk reproducētiem modernisma galdiem - E1027, kuru patiesībā viņa radīja savai māsai, jo viņai ļoti patika brokastot gultā.

Otrā Pasaules kara izskaņā Eilīna Greja pārtrauca savu arhitektes un dizaineres darbību un par viņu nekas netika dzirdēts līdz pat 1970. gadam, kad viņas radītais lakas LE DESTIN panelis izsolē tika pārdots Amerikāņu kolekcionāram par tā laika rekordcenu 20. gs. mēbelēm – $36000. Pēkšņi Eilīna Greja atkal bija kļuvusi par kulta personību.

1973. gadā Īvs Sent Lorāns (Yves Saint Laurent) nopirka Eilīnas Grejas mākslas darbu pazīstamu kā DDRAGON CHAIR. 36 gadus vēlāk, 2009. gada februārī krēsls tika izsolīts par gandrīz $28 miljoniem, kas atkal bija 20. gs. dizaina rekordcena, pārspējot iepriekšējo par aptuveni $22 miljoniem.

Daudzi cilvēki uzskatīja šo cenu par “izsoles drudža” radītu un neadekvātu, kolekcionārs Hosē Mugrabi (Jose Mugrabi) sacīja, ka izsole bija “gandrīz vulgāra. Nevienā citā vietā Jūs nevarētu pārdot šo krēslu pat par šī darījuma komisijas summu.” Taču citiem šis krēsls bija ikona, gandrīz kulta objekts un kolekcionāri zināja, ja reiz tas tiks pārdots, tas var atkal pazust. Parīzietis Česka Vallojs (Cheska Vallois), kurš otrreiz nopirka šo krēslu 2009. gadā pēc tā pārdošanas 1971. gadā par $2700 tam pilnībā piekrīt.

Eilīna Greja šī krēsla radīšanai veltīja divus gadus. Viņa ierīvēja laku slāni pēc slāņa, ļaujot tam katru reizi nostāvēties mitrā telpā un tad pavadīja vairākas dienas to pulējot. Dragon Chair bija vairāk kā skulptūra, nevis mēbele.


Eilīnas Grejas darbi dzīvo arī šodien..

Novērtējot klasiskās vērtības vācu firma ClassiCon ražo un pārdod Eilīnas Grejas dizaina precīzas kopijas – katra no tām licencēta, ar iestrādātu Eilīnas Grejas parakstu un sērijas numuru. Šo dizaina priekšmetu un mēbeļu vērtība ar katru gadu pieaug - tas ir veids kā ieguldīt, vienlaikus baudot māksliniecisko skaistumu.

Rīgā ClassiCon raž­ojumus iespējams iegādāties dizaina salonā Inspira.